امنیت فرودگاهها* - نصرمن الله و فتح قریب
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



فرودگاهها موفق در ماموریت اجلاس 
 

 

 

 آمادگی کامل فرودگاه ها

IMG_7493.jpg
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

66311_191.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 کار کردن در شهر تعطیل

IMG_7504.JPG

 

 

 

 

 

 

unti6454354tled.bmp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خروج ار وضعیت آماده باش

 
 
 
13910608142927890_PhotoL.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"زنده باد ایران و پاینده باد جمهوری اسلامی
?

فرودگاهها، سربلند در ماموریت اجلاس

 

 
آسمان تهران یک هفته پرتردد را پشت سر گذاشت. فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) هفته پیش شاهد رفت و آمد سران، وزرای خارجه،‌ معاونان، کارشناسان و نمایندگان ویژه 120 کشور جهان بودند. کشورهایی که وجه اشتراکشان عضویت در یک جنبش است؛ ‌جنبش عدم تعهد. بعد از مصر که سه سال متمادی ریاست این جنبش را بر عهده داشت،‌ سران کشورهای عضو،‌ راهی تهران شده بودند تا ریاست این اجلاس را به ایران بسپارند.
به زعم کارشناسان،‌ برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بزرگترین رخداد سیاسی در حوزه بین الملل در طول سی سال گذشته در ایران بوده است. همین موضوع، چرایی حساسیت ها و برنامه ریزی های دقیق برای برگزاری اجلاس را مشخص می کند. ‌به گفته مسئولین و متولیان، ‌از یک سال پیش تدابیر لازم برای نشست  سران جنبش عدم تعهد اندیشیده شده بود و بخش های مختلفِ دخیل در برگزاری نشست خود را آماده کرده بودند تا در روزهای برگزاری اجلاس به بهترین شکل ممکن از مهمانان پذیرایی کنند.
 
آمادگی کامل فرودگاه ها
فرودگاه تنها راه ورود سران کشورها به ایران بود؛  پس فرودگاه های کشور نیز مانند سایر بخش ها و بلکه با حساسیتی بیشتر، خود را برای این واقعه مهم آماده کرده بودند. کمیته فرودگاهی و  پروازی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها تشکیل و محمود رسولی نژاد،‌ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور به عنوان رییس این کمیته معرفی شد.
با تشکیل این کمیته بود که جلسات منظم و مکرری به منظور تامین امنیت،‌ تشریفات، امور عملیاتی پروازها، ‌هندلینگ،‌ کترینگ و رفع نواقص احتمالی برگزار شد. ایجاد هشت کارگروه تخصصی برای پیشبرد اهداف کمیته از اقداماتی بود که در اولین جلسه کمیته فرودگاهی شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها مصوب شد.
  
کارگروه زمانبندی نشست و برخاست، کارگروه تخصیص محل پارک هواپیما، کارگروه تعیین مسیرهای ورود وخروج و محل استقرار خودروهای میهمانان، کارگروه تسهیلات پاویون، کارگروه هندلینگ ، کترینگ وسوخت گیری، کارگروه امنیت و تسهیلات ترددی کارکنان وخدمه پروازی، کارگروه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و کارگروه حفاظتی هشت کارگروهی بودند که بلافاصله اقدام به برگزاری جلسات و اخذ تصمیمات لازم کردند.
نتیجه این جلسات که قریب به 850 نفر ساعت جلسه در سطح مدیران عالی (برگزاری 8 جلسه کمیته فرودگاهی و پروازی) و 1200 نفر ساعت جلسات کارشناسی کارگروه‌های 8 گانه تخصصی (37 جلسه کارشناسی) را شامل می شد آمادگی کامل فرودگاه های امام خمینی (ره) و مهرآباد برای پذیرش سران جنبش عدم تعهد بود.در این میان نباید از نقش تک تک افراد و اجزاء تاثیر گذار در این رویداد بزرگ غافل بود ،پلیس فرودگاه ،سپاه حفاظت ،پایگاه یکم شکاری ،آشیانه جمهوری اسلامی ایران ، نمایندگان پاویون و گذرنامه ، پرسنل گمرک ، شرکت هواپیمایی ایران ،شرکت خدمات فرودگاهی سامان ،سوختگیری هواپیمایی ،شرکت خدمات کترینگ آرمان ،نمایندگی واجا ، وزارت کشور و ستاد برگزاری اجلاس سران ، پرسنل حراست فرودگاه ، نیروهای مراقبت پرواز و ایمنی زمینی ، نیروهای آتش نشانی فرودگاه و کلیه نیروهای ستادی و عملیاتی ، همچنین ارگانها و سازمانهای دخیل در ماموریت اجلاس "نم ".
 
پوشالی و کذب بودن تبلیغات رسانه های بیگانه و برخی معاندان در راستای ناامن جلوه دادن ایران با همان اولین پرواز به مقصد تهران نمایان شد. چندین مانور شبیه سازی پذیرش پروازهای VIP   ویژه اجلاس برگزار شده بود و تمام بخش های فرودگاهی به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت امور اجرایی و عملیاتی در آمادگی کامل به سر می بردند. به غیر از موارد ایمنی و امنیتی،‌  مسئولین فرودگاهی، زیباسازی و بهسازی محوطه های فرودگاه ها را نیز در دستور کار قرار دادند تا میهمانان خارجی در بدو ورود به تهران با فضایی مناسب روبه رو شوند.
شهرداری تهران نیز همراه با فرودگاه های مهرآباد  به ساماندهی و زیباسازی محدوده فرودگاه و محل عبور و مرور مهمانان پرداخت. مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در این خصوص به اقدامات گسترده صورت گرفته اشاره کرده و گفته بود: « در دو فرودگاه بین المللی مهرآباد و امام خمینی (ره) اقدامات گسترده ای در زمینه بهسازی و زیباسازی محیط های داخلی و پیرامونی انجام شد که از آن جمله می توان به بهسازی سطح پروازی و بهبود کیفیت نور و روشنایی و همچنین رنگ آمیزی مسیرهای منتهی به فرودگاه ها و زیباسازی فضای سبز اشاره کرد.»
 
کاستن از حجم ترافیک و تردد سایر پروازها از اقدامات دیگری بود که در دستور کار کمیته فرودگاهی و پروازی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها قرار گرفته بود. رسولی نژاد در این زمینه گفته بود: «در روزهای برگزاری اجلاس به طور میانگین در شبانه روز 50 درصد از پروازهای فرودگاه مهرآباد کاهش یافت.» کاهش پروازها به گونه ای بود که کمترین خللی در پروازهای مسافران ایجاد نشود و با تقسیم پروازها در دو فرودگاه پایتخت،‌ مشکلات احتمالی مرتفع شوند. در حقیقت دو ماه پیش از برگزاری اجلاس هماهنگی های لازم با شرکت های هواپیمایی صورت گرفته بود تا با توجه به ظرفیت پروازهای داخلی اقدام به فروش بلیت کنند.
 
فرودگاه امام خمینی (ره) اما بدون هیچ تاخیر و تغییری به ارائه خدمات به مسافرین پرداخت. دهقان مدیر کل فرودگاه امام تاکید کرده بود: «برنامه ریزی ها به شکلی است که در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران، پروازهای فرودگاه امام (ره) در زمان مقرر و بدون تاخیر انجام شوند و مسافرین با مشکلی مواجه نشوند.» این مهم اتفاق افتاد و مسافرین با کمترین میزان نارضایتی توانستند که به مقصد خود پرواز کنند. 

کار کردن در شهر تعطیل
هرچند در زمان برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد،‌ تهران پنج روزِ تعطیلی را تجربه می کرد اما کارکنان مجموعه فرودگاه های پایتخت و نیز افراد فعال ستادی در شرکت فرودگاه های کشور روزهای پرکاری را پشت سر گذاشتند.
درست چند روز مانده به آغاز نشست بود که سفرای 120 کشور شرکت کننده در اجلاس از ساختمان جایگاه تشریفات اختصاصی CIP   فرودگاه امام خمینی (ره) بازدید کردند. سفرا و کارداران سفارتخانه هایی که در این بازدید حضور داشتند جملگی از امکانات موجود و سطح ایمنی و امنیت برقرار شده اعلام رضایت کردند. رضایتی که بعدها توسط وزرا و نمایندگان و کارشناسان حاضر در اجلاس نیز از آن یاد شد. بخش عمده ای از این رضایت نشات گرفته از تلاشی است که در بخش فرودگاهی صورت گرفته،‌ چرا که کمترین بی توجهی یا عدم دقت در این حوزه می توانست نتایج جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. هم از این رو بود که محمود رسولی نژاد در تشویق همکاران خود در دو فرودگاه پایتخت گفت: «نمره من به همکاران در این دو فرودگاه 20 است و از آنها رضایت کامل دارم.»
تنها در فرودگاه بین المللی مهرآباد در طول 5 روز برگزاری اجلاس، بیش از 120 پرواز اختصاصی صورت گرفت که این عدد با توجه به سطح مهمانان و ضرایب ایمنی و امنیتی در نظر گرفته شده،‌ عددی است قابل توجه. فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز با 73 پرواز توسط 11 شرکت هواپیمایی، 202 هیات را با 1260 مهمان پذیرا بود. با برگزاری چندین مانور و انجام شبیه سازی های متعدد، ‌تمام پروازهای مربوط به اجلاس به شکل روان و بدون مشکل انجام شد که قدرمسلم این مهم بدون تلاش شبانه روزی بخش فرودگاهی کشور میسر نمی شد.
 
خروج از وضعیت آماده باش
بعد از ظهر روز شنبه یازدهم شهریور ماه با خروج آخرین گروه از سران کشورهای عضو جنبش از فرودگاه مهرآباد،‌ فرودگاه های پایتخت به وضعیت عادی برگشتند . بعد از گذشت ماه ها برنامه ریزی و انجام امور ستادی و قریب به دو ماه فعالیت های عملی و اجرایی،‌ میهمانان نشست غیرمتعهدها با لبخند رضایت ایران را ترک کردند. هرچند فرودگاه های سراسر کشور آمادگی لازم برای استقبال از مسئولین و سران کشورهای مهمان را داشتند تا آنها از نزدیک با توانمندی های ایران اسلامی در عرصه ای مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و... آشنا شوند.
نشست و برخاست هواپیمای روسای کشورها بدون تاخیر و مشکلی در فرودگاهی کشور و پذیرش و اعزام نمایندگان ویژه سران اجلاس نشان داد شرکت فرودگاههای کشور توان و ظرفیت لازم را برای انجام چنین ماموریت مهمی داراست. تقدیر دست اندرکاران ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس از مهندس محمود رسولی نژاد رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور و رئیس کمیته فرودگاهی و پروازی اجلاس بیانگر مدیریت شایسته ایشان و همکاران وی در فرودگاه های کشور برای این کار ملی و به یاد ماندنی است. این مهم میسر نبود مگر با همدلی و همراهی همه اعضاء کمیته فرودگاهی و پروازی / ر.ف
  
 زنده باد ایران و پاینده باد جمهوری اسلامی

+ نوشته شده در شنبه 91/6/25ساعت 11:6 عصر توسط نظرات ()




 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ