عضویت در... - نصرمن الله و فتح قریب
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



رویه عضویت در جنبش عدم تعهد

 

بر این اساس است که رئیس کشور یا دولت و یا وزیر خارجه کشور نامزد عضویت، درخواست مکتوب خود را به رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد ارائه می‌دهد و او نیز این درخواست را بین کشورهای عضو جنبش قبل از نشست سران یا وزرای خارجه برای اتخاذ تصمیم توزیع می‌‌کند. دفتر هماهنگی جنبش در نیویورک این درخواست را بررسی و در صورت عدم مخالفت، الحاق کشور متقاضی را به اجلاس سران یا وزرای خارجه توصیه می‌کند.

 

معیار‌های عضویت

 

براساس تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در قاهره در سال 1961 کشورهای متقاضی عضویت در جنبش عدم تعهد بایستی 5 معیار ذیل را دارا باشند:

 

1ـ برخورداری از سیاستی مستقل بر مبنای همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر از سیستم‌های سیاسی و اجتماعی مختلف و براساس عدم تعهد اتخاذ کند و یا باید تمایل خود را برای اتخاذ چنین سیاستی نشان دهد.

 

2ـ حمایت از جنبش‌های مستقل ملی.

 

3ـ عدم عضویت در پیمان‌های نظامی چندجانبه که در چارچوب مخاصمات قدرت‌های بزرگ منعقد شده است.

 

4ـ در صورتی که عضو جنبش عدم تعهد توافقنامه نظامی دوجانبه با یک قدرت بزرگ دارد یا عضو یک پیمان دفاع منطقه‌ای است، توافقنامه یا پیمان نباید مشخصاً در چارچوب مخاصمات قدرت‌های بزرگ منعقد شده باشد.

 

5ـ در صورتی که عضو جنبش عدم تعهد پایگاه نظامی به یک قدرت خارجی واگذار کرده است، این امتیاز نباید در چارچوب مخاصمات قدرت‌های بزرگ بوجود آمده باشد.

 

ـ کشورها یا سازمان‌های نامزد عضویت ناظر نیز براساس معیار‌های فوق پذیرش می‌شوند.

 

ـ میهمانان براساس پیشنهاد کشور میزبان با اجازه قبلی دفتر هماهنگی‌ مشخص می‌شوند.

 

اعضا از حقوق و وظایف کامل برخوردار می‌باشند، در حالیکه ناظرین تنها می‌توانند در جلسات عمومی و بررسی شرکت کنند. میهمانان چنانچه در دفتر هماهنگی‌ تصویب شود تنها می‌توانند در نشست‌های عالی‌رتبه جنبش (به ویژه جلسات افتتاحیه و اختتامیه) شرکت کنند.


+ نوشته شده در سه شنبه 91/6/7ساعت 4:24 عصر توسط نظرات ()




 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ